Start KevinRaesRacing

Ik ben Kevin Raes, geboren op 11 februari 1983 te Antwerpen.  Heel mijn leven droomde ik er al van om motor te rijden. Doordat mijn ouders motorrijden levensgevaarlijk vonden, mocht ik pas gaan motorrijden wanneer ik op mezelf ging wonen. Na wat jaren samengewoond te hebben met mijn vriendin Esther, kwam het er dan eindelijk van, ik ging mijn motorrijbewijs halen.

In de herfst van 2008 was het dan zover, mijn eerste rijles. Meteen was ik verkocht, wat een gevoel om op zo'n ding te rijden zeg, ook al was het dan een motor met een top van 150 km/h. Na 8 lessen was het dan zover, ik mocht op voor mijn rijbewijs. Op 5 december was het raak, geslaagd.


Omdat ik zo verkocht was, stond er al een motor op mij te wachten. Mijn eerste motor was een Yamaha r6 uit 1999.  Wat een verschil met de lesmotor was dat zeg.

In de nazomer van 2009, kwam het idee met een aantal motorvrienden om een dagje op het circuit te gaan rijden. Het circuit werd het circuit van Zolder in Belgisch limburg met een niveau 2 cursus. Niveau 1 was er ook, maar zoals de meeste jongeren dachten wij dat we al best goed konden rijden. 

1e circuitervaring:

Het was nat en koud in de ochtend, maar de zin werd er niet minder om. We stonden tussen allemaal racer's die helemaal geprepareerd waren, waarbij wij als rookie's niet eens onze spiegels van onze straatmotoren gehaald hadden. Na wat theorie uitleg was het dan eindelijk zover, we mochten achter een instructeur het circuit op. Het ging steeds harder en de laatste twee sessies van de dag mochten we vrij rijden. Het leek net echt, al bij al was het een topdag, met uiteindelijk mooi weer, wat er voor zorgde dat er vanachter mijn helm een glimlach van oor tot oor de gehele dag zat.

IK WAS VERKOCHT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Nieuwe motor:

Van al dat moois gezien te hebben kreeg ik een nieuwe wens. Een nieuwe motor, want na twee jaar op de r6 uit 1999 te hebben gereden, moest er een andere komen. Het werd wederom een R6, alleen nu eentje uit 2006.


2e circuitervaring:
 

Na een jaar niet op het circuit te hebben gereden, was het weer zover. In 2011 gingen we met weer een aantal vrienden  naar het circuitpark Zandvoort. Ditmaal dachten we al wat sneller te rijden, maar we besloten weer een niveau 2 cursus te volgen. Daarbij zouden we  weer drie sessie achter een instructeur rijden en de laatste twee vrij. Tot onze verbazing kwam één van de jongens op een andere motor, een echte circuitmotor. Met een jaloerse blik hebben we dan ook heel de dag naar hem staan kijken. Wederom was het een fantastische dag en het leek al beter te gaan dan twee jaar geleden, maar wat gaat de rest hard zeg.


Op de terugweg naar huis werd de vraag gesteld wat we het jaar erop zouden gaan doen. Gingen we meer rijden of niet. Antwoord JA, op de terugweg werd er al meteen druk op internet gekeken naar een circuitmonster en na niet al te lang zoeken had ik er één gevonden. Een Honda CBR 600 RR uit 2004 met voor mijn gevoel al flink wat opties erop. Na een hele winter aan de motor te hebben gesleuteld en van alle kanten wel uren lang bekeken te hebben was het dan zover. Het echte circuitwerk ging eraan komen.


2012:

Het circuitpark Zandvoort was weer het terrein en dat was inmiddels al bekend. Voor de zekerheid hadden we maar weer een cursusdag geboekt om aan de motor te wennen en weer wat te leren. Het ging toch een stuk makkelijker op een circuitmotor dan op een straatmotor, zit toch tussen de oren denk ik.

In 2012 hebben we de volgende circuits bezocht:

 - Zolder

- Zandvoort

- Mettet.

Op het circuit van Mettet had ik mijn droommotor gespot. Een R6 2007 volledig circuitklaar. Ik had mijn zinnen erop gezet en in juni 2012 had ik er één gevonden.


Het Wapen:

Een R6 uit 2007 met full option en volledig circuit klaar. Wat deze motor zo anders maakte was het feit dat werkelijk alles op circuitrijden gericht was. Vering, remmen, schakelen,kuipen, banden enzovoorts. Alles was aangepast.


MSL CUP:

Zandvoort was inmiddels bekend terrein en ik vond het tijd om eens een race te proberen te rijden. Met de MSL cup kon je zonder licentie meedoen aan een race van 6 ronden. Dit heb ik 3 keer gedaan in 2012 met een 6e plek als beste resultaat in de A groep wat de snelste groep is.  Deze races zijn echt op hobbybasis waar iedereen aan mee kan doen.

 

2013 OW CUP:

Ik had mijn zinnen in 2013 op de OW cup gezet. Een nieuwe cup in Nederland die qua begeleiding en uitstraling er top uitzag. In april 2013 moest ik als eerste mijn licentie halen op het circuit van Assen, ja het wahala van de motorsport in de Benelux. Helaas was het kletsnat en mijn eerste ontmoeting met het heilige asfalt kwam wel heel erg dichtbij, te dichtbij. Mijn eerste valpartij in mijn eerste regensessie bij mijn eerste keer op Assen was een feit. Mandeveen voorwiel weg. Gelukkig bleek de schade mee te vallen en kon ik alsnog mijn licentie behalen die dag.

De klasse waar ik in reed, was de SPORTCUP 600. Dit is de instapklasse bij OW. Hierboven staat de supercup 600, hierin rijden ook een aantal toppers mee die in het ONK meestrijden om de titel. Een hoger niveau dan dit bestaat er niet in Nederland. Dit betekend dus dat het niveau meteen erg hoog was.


Verslagen 2013
:

Halverwege 2013 heb ik via facebook een aparte pagina geopend onder de naam, Kevinraesracing, hier heb ik een aantal verslagen geplaatst zodat mijn belevenissen op het circuit te volgen zijn.

Ook daar was en is nog steeds mijn pagina: kevinraesracing

 
Videobeelden 2013:

Beelden van verschillende races en trainingen zijn op youtube terug te vinden. Op deze manier kun je zien wat het racen inhoud en zie je wat ik zie tijdens het rijden.

 

Beelden zijn te vinden op YOUTUBE  onder gebruikersnaam 87jn.